vihkikimppuni kukka

sunnuntai 7. elokuuta 2011

Kroatia, Adrianmeren helmi:)

Matkaesitteet eivät petä, meri on turkoosin väristä ja maisemat huikeat!

Olemme olleet aikaisemminkin Kroatissa, pohjois-Kroatissa: Porecissa, Pulassa ja Rijekassa. Jo silloin päätimme, että joskus teemme matkan Splitiin ja Duprovnikiin.

Ostimme lentoliput ja varasimme kotimajoituksen ensimmäiseksi yöksi netin kautta. Juuri ennen lentoa tuli viesti, että meille ei olekaan tilaa vaan meille on varattu paikka vuokraajan appiukon luo...

Asunto oli vanhan kaupugin takana, pienellä kujalla. Olimme illalla perillä kohteessa, oli pimeää ja kuja tuntui tosi kapealta...

Ovi oli avoinna...huoneistosta kuului laahaavaa ääntä ja ovea kohti lähestyvä puheääni, kieltä josta ei ymmärtänyt mitään...ehti jo miettiä mitä vain, kunnes ovi avautui.
Oven avasi mukava keski-iän ylittänyt mies, joka oli telonut jalkansa ja siinä oli selitys laahaavalle äänelle.
Makuuhuoneemme oli siisti huone kolmiossa. Yhteinen kylppäri. Yön olisin nukkunut oikein hyvin, ellei vanha sänky olisi pitänyt niin kovaa ääntä, pienikin asennonvaihto aiheutti ison metelin ja siihen tuli herättyä vähän väliä, ihminen kait vaihtaa nukkuma-asentoa kymmeniä kertoja yön aikana...

Näkymä ikkunasta ulos...

muuttui tälläiseksi seuraavana päivänä...meri näkyy!
Ostoskatu, Split

Palmuja on istutettu joka kaupunkiin.

Illalla Splitissä vanhan kaupungin edustalla viihdytti muusikot ja ranta oli täynnä ihmisiä, nuoria ja vanhoja. Tässä paikallinen Ricky Martin, Luka N.... viihdyttää meitä. Aivan mahtava kaveri, joka oli koko ajan lavalla liikkeessä ja siksi oli vaikeaa saada kuva otettua.

Näillä kenkillä meno oli kovaa!

Ehti sentään napata minut keikan jälkeen kainaloonsa...Vähän on söpö!

Apartementos, jota nuoripari oli muutaman kuukauden pitänyt, oli meidän kotimme lopun aikaa Splitissä. Tutustuttiin pariskuntaan niin hyvin, että he kutsuivat meidät kotiinsa, jossa tarjottiin koko suvun voimin kahvia ja ihania kotonaleivottuja kaalipiirakoita. Kotiinviemisiksi hakivat meille paikallista kahvia, jota kutsutaan  turkkilaiseksi kahviksi vaikka se on kroatialaista.

Rannat Kroatiassa ovat kivirantoja.

Muutama päivä kierreltiin autolla, Fiat 500:lla, kuin mopoauto...

tutustumista ajopeliin...

Hurja sade yllätti lähtiessämme autolla eteläänpäin Spiltistä. Liikenne oli jumiutunut osassa matkaa.

Kadut huutoutui puhtaiksi!

Makarskan kaunis kaupunki oli matkan varrella.

Matka Duprovnikiin kulki kapeaa, mutkaista rantatietä. Ei tarvi käydä tänä kesänä Lintsillä vuoristoradalla sen verran kauhunhetkiä ehti matkan aikana kokea. Maisemat oli huikeat, vasemmalla vuori ja alhaalla välkkyi meri ja aina vähän väliä pieniä kyliä, joista näkyi punaiset katot.Kuski muisti välillä olevansa Suomen paras rallikuski Tommi Mäkinen ja arvatkaa kuka kirkui vieressä! Liikennekulttuuri oli muuten hyvä, karmeita just ehdin-ohituksia ei tapahtunut vaan porukat odotti suoranpätkiä, jossa sitten ohittivat pikkuautomme.

Vietimme yön pienessä kylässä (Gradac). Huoneemme ikkunasta oli tämä näky....

Myös tässä kylässä oli palmut rannalla.

Duprovnikissa vietimme kokonaisen päivän. Kierreltiin muurien sisällä ja lopuksi menimme näköalahissillä vuorille, josta näkyi koko kaupunki.

Täynnä turisteja.

Näkymä vuorelta alas.

Paluumatka meinas tyssätä tähän parkkeeraukseen....Fiatimme oli niin pieni, ettei sitä oltu ilmeisesti huomattu...

Paluumatka tehtiin osittain moottoritietä pitkin. Tylsä reitti, mutta kun matka tehtiin illalla, se sopi meille. Halusimme ehtiä Omikseen yöksi. Tässä olemme Bosnia-Hertsegovinassa, se jää väliin kun kuljetaan Spilitstä Duprovnikiin. Lyhyt kaistale rantatietä.

Omis, hieno maisema, kanjonit?

Rantatyttönä.

Omiksesta jatkoimme matkaa Trogirin kautta Spiltiin, joka tuntui eniten "meidän paikalta", sopivan vilkas kaupunki meidän makuumme.
Trogir sijaitsee 25 km Spilitstä pohjoiseen, joten ohitimme Splitin kunnes taas palasimme.

Trogir oli täynnä matkalaisia, pitkät jonot kulki autoja, mutta parkkipaikkoja oli mukavasti, joten kiersimme kauniin kaupungin kävellen ja ostoksia tehden. Kävimme paikallisessa Lidlissäkin, näytti olevan suosittu kauppa.

Oli mukava palauttaa auto ja lähteä Splitin humuun:) ( Tässä vielä Trogirissa.)

1. Kiva lomakertomus! :) Hei, oisit voinut tuoda tuliaisena tuon paikallisen Ricky Martinin! :)

2. :) Niin, olis voinut tehdä vaihtikset..bändi olis saanut uuden kitaristin...ja....